Jaar 2
Project Entertainment GameHet is alweer bijna het einde van jaar 2 en ik ben nu op zoek naar een stage, het liefst een waar ik meer kan leren over 3D modeling en animaties. Ik doe vanaf het begin van het 2e jaar de richting Game Design.
Het afgelopen jaar heb ik veel met Javascript, Unity 3D, Maya en Mudbox gewerkt.
In Project Entertainment Game maakten we met 6 personen een game in Unity. Het concept van Jelle en mij werd gekozen: Namelijk een 3D spel, met 2D gameplay. De main character was dus 2D en je kon de camera draaien, en zo steeds verder in het level komen. In de game waren er power-ups. Zo kon de main character zichzelf in brand steken om zo obstakels aan te steken, zodat hij verder kon lopen, of veranderen in een origami zwaan en zo hoger springen en verder zweven.
Mijn rol in Project Entertainment game was o.a. Level Design, het programmeren van de power-ups in Javascript, en de implementatie van de game in Unity.
World Design
Bij het Game Design vak World Design hebben we geleerd over het maken van een level. De opdracht was om een obstakelparcours te maken. Het thema mochten we zelf kiezen. Berend en ik kozen voor een donker kasteel met veel booby traps. Hierbij is weer gebruik gemaakt van Unity, Maya en Mudbox. Ik heb al het programmeerwerk gedaan in Javascript.
In deze game begin je in een toren, met geen duidelijke uitgang. Op de grond ligt een diamant. Loopt de speler daarheen, dan blijkt de diamant een lokkertje te zijn en valt de speler door de vloer. De speler kan dan uit de toren ontsnappen en loopt door een gang. Fakkels links en rechts van hem springen aan als hij in de buurt komt.
De speler kan health (rode diamant) en tijd (blauwe diamant) oppikken. Als de health of tijd op is, moet de speler opnieuw beginnen. De speler kan alleen winnen door het einde te halen. Booby traps die de speler tegenkomt zijn:
* Valluiken
* Stekels die uit de grond komen
* brandende rotsen die naar de speler rollen
* Kanonnen, die schieten als de speler in de buurt komt
* Zwaaiende hamers
* Deuren die alleen opengaan als de speler de sleutel heeft
* Lava
* Bewegende platformen
Project Prove IT
Bij project Prove IT had ik twee subprojecten. Een project over Motion Capture en een over een internetveiligheidsgame.
Bij de Mocap opdracht moesten we een model van een politicus volledig texturen, voorzien van Subsurface Skin Shattering shaders, en van bump mapping.
Ook hebben we met behulp van een plugin de politicus in real time laten bewegen in Maya. Helaas mag ik vanwege geheimhouding het model niet op internet laten zien.
Bij subproject 93 heb ik aan graphics gewerkt met Paint.net en Photoshop. Bijvoorbeeld dit plaatje, wat we gebruikten als achtergrond in het menu.
Jaar 3 (Stage AMC)
Tijdens mijn stage op het
AMC in Amsterdam heb ik 3D modellen gemaakt voor de 3D Atlas of Human
Embryologie. Deze 3D Atlas wordt
ontwikkeld voor het gebruik in het onderwijs of wetenschap. Voor deze atlas
maakte ik de 3D modellen van organen en structuren van embryo’s in
verschillende stadia. Het was de bedoeling dat de modellen zo weinig mogelijk
polygonen kregen, zodat de 3D Atlas zonder problemen op smartphones en tablets
kan worden bekeken.
Met behulp van het open source programma
Blender zijn de 3D modellen gemaakt. Alle modellen moeten anatomisch correct
zijn en tegelijkertijd ook structuur hebben dat een model nodig heeft om goed
weergeven te worden. In dit verslag word beschreven met welke technieken de
modellen worden gemaakt en welke tools daarvoor gebruikt zijn.
Het Academisch Medisch
Centrum (AMC vanaf nu) heeft drie doeleinden: verzorgen van de
gewonden en de zieken, onderwijs aanbieden aan toekomstige professionals en
onderzoek in verscheidene medische takken. Bij het AMC werken er ongeveer 7000
mensen. Niet alleen als onderzoekers, maar ook als werknemers bij de winkels op
de begane grond. Daar zijn namelijk ook een Albert Heijn To Go, ABN Amro, kapper, restaurant en meer te vinden.
Het 3D Atlas project
vindt plaats op de afdeling Anatomie, Embryologie en Fysiologie in een klein
kantoor. Deze bevind zich achter beveiligde deuren alleen toegankelijk met een
sleutelpas. Het kantoor staat vol met boeken over de anatomie van embryo’s en
het menselijk lichaam, zodat de studenten daar gebruik van kunnen maken tijdens
het reconstrueren van de embryo’s.
Er werd geen bepaalde werkmethode gebruikt, maar
ik gebruikte wel Scrumwise om voor mezelf bij te houden welke modellen er af waren, er
nog nagekeken moesten worden, en welke modellen er nog misten.
Studenten van embryologie
hebben geen toegang tot overzichtelijke modellen of gedetailleerde 3D beelden
van embryo’s. Omdat de embryo’s erg klein zijn (stadium 10 is bijvoorbeeld
slechts 2 tot 3,5 millimeter groot) is het moeilijk om de complexe processen van
een groeiend embryo en de menselijke anatomie te leren begrijpen. Om het proces
van het groeiende embryo duidelijk vast te leggen is besloten om een 3D Atlas
te maken, waarin de 3D modellen van dichtbij bekeken kunnen worden en waarin de
modellen een goed beeld geven van de realiteit. De 3D Atlas is bedoeld voor
tablets of smartphones. Er is al grote interesse in de app onder onderzoekers,
die voor wetenschappelijke doeleinden de app willen gebruiken, en docenten die
de app willen gebruiken tijdens geneeskundelessen
of biomedische lessen.
Tijdens de stage bij het AMC heb ik de volgende programma's gebruikt:
Amira
In dit programma konden de coupes bekeken worden waaruit de high-res modellen van de embryo's bestaan. Vervolgens kun je het model bekijken, exporteren of vertices reduceren.
Dit programma werd gebruikt voor het dichtmaken van gaten, reduceren van vertices, en het exporteren zodat het gebruikt kan worden in Blender.
Blender
In dit programma werden de low-poly modellen met de hand gemaakt. Omdat de coupes zeer gedetailleerd waren konden de high res modellen met wel 95% (of in sommige gevallen, zelfs meer) worden gereduceerd. De high res modellen bestonden uit miljoenen vertices, terwijl de nieuwe modellen uit honderdduizenden punten bestonden.
Resultaten
Tijdens de stage heb ik aan 3 stadia gewerkt van embryo's en al de organen die erbij horen. Per stadium waren er dus ongeveer 100 modellen die gemaakt moesten worden. Van simpele modellen als de Cloaca, tot ingewikkelde modellen zoals de Mesonephros.
Stadium 16:
Stadium 20:
Organen Stadium 15:
Body Nerves
Deze stonden vaak bekend als de nachtmerrie van de 3D modeler. Omdat de Body Nerves zo organisch zijn, kan de ene helft niet zomaar kopiƫerd en gespiegeld worden zonder veel aanpassingen.
Embryo huid, gemaakt voor Stadium 20:
Dit model werd gebruikt voor het testen met UV Unwrapping:
Eigen project (3D prints)
Vanwege een periode waarin een tijd niks te doen was besloot ik een eigen project te doen. Ik maakte een 3D model van een Medal of Honor en liet deze 3D printen bij Shapeways.
Omdat het model heel breekbaar is tijdens het printen, moest er worden voldaan aan een paar eisen. Zo mochten er geen structuren in zitten van minder dan een millimeter breed. Ook moesten details worden overdreven zodat ze goed zichtbaar waren. Hieronder staat het 3D model, en daaronder staat het model dat geprint is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten